På Kunstmuseet henger flotte tepper. Arbos Amerika-teppe skapte spørsmål hvorvidt det var politisk manifestasjon eller ei? Teppets unike historie har få hørt. Arbo var en av Norges viktigste tekstilkunstnere på 1900-tallet.
Berømt teppe?
Ingeborg Arbo vant sølv under Verdensutstillingen i 1900 for gulvteppe og puter. Hun var en av mange som begynte “Foreningen for anvendt kunst” i 1901. Forløperen til “Foreningen Brukskunst” etablert 1918. På jubileumsutstillingen i Kristiania mottok hun gullmedalje for tekstilarbeider. Hun var lærerinne på “Statens Kvindelige Industriskole”.
Samling av kunst og tepper hos Kunstindustrimuseet i Oslo.
I 1939 begynte hun, med Randi Karbø, teppe til Verdensutstillingen New York 1939. Amerika-teppet prydet midten av norsk representasjonsrom. Ytre kant av hav, vikingskip, land etterfulgt av indre sirkel med brune rune-figurer karakteriserte Amerika-teppet. Runefigurene var “rødhuder”, men “litt vel brune som negrer” uttalte hun. Motivet reflekterte Leiv Erikssons båtferd over Atlanterhavet og første lokasjon av Nord-Amerika før 1025.
Den Andre Verdenskrig brøt ut kort etter Verdensutstillingens start. Teppet ble ikke returnert til Norge sammen med andre ting. Alt ble nazifiert, nasjonalsosialistiske sympatier erstattet alle viktige posisjoner i samfunnet. Solkorset var allerede vevd inn som fokus i Amerika-teppet. Solkorset var NS (Nasjonal Samling) sitt symbol.
Spørsmålene siden den gang, “er teppet et nasjonalsosialistisk teppe eller ei? Er det tilfeldig at Kunstindustrimuseet anskaffet Amerika-teppet i 1942?